Supervisie
Wat is supervisie?
Supervisie is een leertraject voor één tot drie personen onder leiding van een supervisor. Het doel van dit traject is de deskundigheid van de professional verder te ontwikkelen. Vooral voor mensgerichte beroepen als hulpverlening en dienstverlening, onderwijs, leidinggeven en andere vergelijkbare functies is deze vorm van deskundigheidsbevordering een adequaat antwoord op de zware eisen die binnen deze beroepen aan mensen worden gesteld.
Supervisie gaat er vanuit dat de supervisant in staat is om zijn of haar beroep op een zelfstandige manier uit te oefenen. Maar ook dat hij/zij zich verder wil ontwikkelen ten behoeve van een grotere zelfontplooiing en effectiever functioneren in relatie met cliënten, studenten en werknemers en ten behoeve van een verbeterde bijdrage in de organisatie als geheel. In supervisie gaat het niet alleen om kennis, houding en vaardigheden. Aan de hand van concreet gedrag in het werk komen ook de onderliggende patronen vanuit de eigen socialisatie, normen en waarden aan bod.
Het belangrijkste resultaat van supervisie is het verwerven en verbreden van een persoonlijke visie en stijl van werken, door stil te staan bij de samenhang tussen denken, voelen en handelen in persoonlijk en beroepsmatig functioneren.
Het traject
Voorafgaand aan een supervisietraject vindt er een vrijblijvend kennismakingsgesprek plaats om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Op grond van dit gesprek wordt een offerte en een samenwerkingsovereenkomst gemaakt met informatie over de eventuele eindrapportage. Na acceptatie van de offerte en de overeenkomst tussen supervisant en de supervisor gaat het traject van start.
Een supervisietraject bestaat, afhankelijk van de wens, uit minimaal tien individuele of groepszittingen (LVSC-norm). Bij een -individueel traject is de gespreksduur 1 uur. Bij groepssupervisie is de gespreksduur 2 à 2,5 uur. De zittingen vinden gemiddeld één keer per twee weken plaats.
Van de supervisant wordt verwacht dat hij/zij:
- Bij het begin van het traject persoonlijke leerdoelen formuleert;
- Het eigen leerproces schriftelijk vastlegt in persoonlijke reflectieverslagen van de zittingen;
- Opdrachten uitwerkt volgens afspraak.
De rol van de supervisor
De supervisor fungeert in het hele proces als instrumenteel klankbord en stimulator van kritisch maar respectvolle zelfbeschouwing. Daarnaast is zij de deskundige die ervaringen of conclusies voor de supervisant in een breder kader kan plaatsen. De supervisor ondersteunt de supervisant in de vorm van advisering en nabespreken van de zelfbeschouwende reflectieverslagen. De verslagen zijn strikt vertrouwelijk en worden uitsluitend gebruikt binnen het supervisietraject. De eindrapportage kan daarop, als dat van te voren is afgesproken, een uitzondering zijn. In dit verslag van de supervisor staan de algemene bevindingen waarmee zowel de supervisant als de organisatie haar voordeel kan doen. Deze rapportage dient mede ondertekend te worden door de supervisant als teken dat hij/zij kennis heeft genomen van de inhoud.
Duur: 1 uur.
Kosten: €120,- inclusief voorbereiding, exclusief BTW en reiskosten